Μυθος η πραγματικοτητα οι ηχοι του συμπαντος;

Οταν αναλογιζομαστε το αχανες συμπαν, η ανθρωπινη σκεψη συνηθως εστιαζει στα βασικα – αντιδιαμετρικα χαρακτηριστικα του: το φως και το απολυτο κενο. Η επιστημη εχει καταδειξει οτι η πανταχου παρουσα ηλεκτρομαγνητικη ακτινοβολια διαμορφωνει την αντιλαμβανομενη -απο τα φυσικα και τεχνητα ανθρωπινα αισθητηρια- μορφη του συμπαντος. Και ο ηχος; Εχει καποια υποσταση στην παραπανω μορφη; Υπαρχει ηχος στο συμπαν;

Οπως επεξηγει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο αναπληρωτης καθηγητης, κοσμητορας της Σχολης Μουσικης & Οπτικοακουστικων Τεχνων του Ιονιου Πανεπιστημιου, Ανδρεας Φλωρος, «λαμβανοντας υπ’ οψιν τη φυσικη υποσταση του ηχου, οπως τον αντιλαμβανομαστε μεσω του συστηματος της ακοης, η ομιλια στοχευει να απαντησει στα παραπανω ερωτηματα και, ταυτοχρονα, μεσα απο την παρουσιαση συγκεκριμενων εφαρμογων, να αναδειξει τις δυνατοτητες, επιστημονικες και δημιουργικες, οπου συνεπαγεται η ηχητικη αναπαρασταση (η ηχοποιηση) δεδομενων και παραμετρων του συμπαντος.

Η εξελιξη της επιστημης στον τομεα της μελετης του συμπαντος βασιζεται κυριαρχα στην πανταχου παρουσα ηλεκτρομαγνητικη ακτινοβολια που καταλαμβανει ενα πολυ ευρυ φασμα συχνοτητων και διαμορφωνει την αντιλαμβανομενη -απο τα φυσικα και τεχνητα ανθρωπινα αισθητηρια- μορφη του συμπαντος, ειτε αυτη γινεται αντιληπτη κατευθειαν δια γυμνου οφθαλμου ειτε μεσω οπτικων τηλεσκοπιων ειτε μεσω ειδικων δεκτων καταγραφης ραδιοσηματων».

Ξεκινωντας απο τις βασικες εννοιες της κυματικης υποστασης του ηχου, η ντετερμινιστικη φυση του ηχητικου φαινομενου εξεταζεται υπο το πρισμα της υποκειμενικης ακουστικης αντιληψης, οπως αυτη οριζεται απο συνθετους ψυχοακουστικους μηχανισμους, πλεον ως ακουστο γεγονος.

«Το αποτελεσμα του ανωτερω συνδυασμου του αντικειμενικου και του υποκειμενικου εχει αποδωσει ερευνητικους καρπους: νεες τεχνικες ηχητικης αναπαραστασης η απλουστερα ηχοποιησης δεδομενων (sonification), μεσω των οποιων η απλα η και συνθετα δομημενη πληροφορια μπορει να μετατραπει σε ηχο, ο οποιος μετατρεπεται σε φορεα μεταδοσης του αρχικου περιεχομενου με μεγαλη αντιληπτη ακριβεια» επισημαινει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο κ. Φλωρος, και προσθετει: «Δεδομενου οτι χωρις ενα καταλληλο μεσο διαδοσης, οπως ειναι ο γηινος αερας, δεν ειναι δυνατη η διαδοση του οποιουδηποτε ηχου στο συμπαν, οι παραπανω τεχνικες αναλαμβανουν να αντιμετωπισουν το φυσικα ανεφικτο: να μετατρεψουν ηλεκτρομαγνητικα δεδομενα που συλλεγονται απο το συμπαν, ως απορροια αστρονομικων και κοσμολογικων φαινομενων που οριζουν την ιδια την εξελιξη του, σε ακουστικη πληροφορια, η οποια μπορει να γινει αντιληπτη και κατανοητη απο ανθρωπους, ανεξαρτητως μορφωτικου επιπεδου η και εθνικης και πολιτισμικης προελευσης».

«Οι ηλιακες καταιγιδες», εξηγει ο αναπληρωτης καθηγητης, «οι εκρηξεις υπερκαινοφανων, ακομα και τα προσφατως επιβεβαιωμενα βαρυτικα κυματα, αποτελουν μερικα παραδειγματα φαινομενων που ηδη εχουν τυχει ηχοποιησης με εντυπωσιακα αποτελεσματα. Το ιδιο και οι «ηχοι» απο τους πλανητες του ηλιακου συστηματος, οπως αυτοι δημιουργηθηκαν απο καταλληλους ακουστικους μετασχηματισμους του συλλεγομενου απο διαστημικα σκαφη ηλεκτρομαγνητικου αποτυπωματος τους, η ακομα και η εννοια του χωροχρονου, οπως αυτη μπορει να γινει αντιληπτη μεσω της αναπαραγωγης ηχητικου περιεχομενου σε περισσοτερες των τριων διαστασεων. Και η μετατροπη αυτη μπορει να αφορα αμιγως την επιστημονικη ερευνα, προσφεροντας στους επιστημονες νεα απεικονιστικα εργαλεια και διευκολυνοντας ετσι την μελετη και προοδο στο πεδιο της αστρονομιας, της αστροφυσικης και της κοσμολογιας, συχνοτερα ομως απευθυνεται στο ευρυ κοινο, με κυριο στοχο την «χωρις λογια» διαδοση και εκλαϊκευση της επιστημης.

Το ηχητικο περιεχομενο που συλλεγεται απο το συμπαν με τον τροπο αυτον καθισταται ουσιαστικα ισοδυναμο με τις φωτογραφικες καταγραφες ουρανιων αντικειμενων και φαινομενων που ειναι διαθεσιμες σε εντυπη και ηλεκτρονικη μορφη. Παραλληλα ομως, τα τελευταια χρονια, η ανωτερω ηχοποιηση εχει αρχισει να βρισκει αποδοχη και στο δημιουργικο/καλλιτεχνικο πεδιο των συγχρονων ψηφιακων τεχνων και της τεχνης του ηχου, καποιες φορες ως μεσο ηλεκτρονικης ηχητικης η μουσικης συνθεσης και, καποιες αλλες ως φορεας αλληλεπιδρασης και αυτοσχεδιασμου με το καλλιτεχνη/δημιουργο».

Συμπερασματικα, η απαντηση στο ερωτημα εαν οι ηχοι του συμπαντος ειναι μυθος η πραγματικοτητα, εξαρταται, συμφωνα με τον Κοσμητορα της Σχολης Μουσικης & Οπτικοακουστικων Τεχνων, απο την κλιμακα του σημειου θεωρησης.

«Σκεπτομενοι με τα γηινα δεδομενα, οι ηχοι του συμπαντος ειναι μυθος, καταγραφες που δεν ανταποκρινονται στον ανθρωποκεντρικο ορισμο του ηχου ως φυσικου και αντιληπτικου φαινομενου, και οι οποιες καθιστανται αντιληπτες μεσω ακουστικων μετασχηματισμων που ακολουθουν την φυση της ανθρωπινης ακοης. Σε συμπαντικη ομως κλιμακα, ο μυθος γινεται πραγματικοτητα, ενσωματωνοντας κανονες αισθητηριακης πολυπλοκοτητας, που ο ανθρωπος ειναι αδυνατον ουτως η αλλως να αντιληφθει. Κανονες οι οποιοι μας κρυβουν και τα μυστικα της πραγματικης ταυτοτητας και οψης του συμπαντος» επισημαινει χαρακτηριστικα στο Αθηναϊκο – Μακεδονικο Πρακτορειο Ειδησεων ο αναπληρωτης καθηγητης, κοσμητορας της Σχολης Μουσικης & Οπτικοακουστικων Τεχνων του Ιονιου Πανεπιστημιου, Ανδρεας Φλωρος.

Recommended For You