Εσεις ξερατε ποιος ηταν ο μυστηριος Σακαφλιας;

Αν δεν ξερουμε σχεδον τιποτα για τον χιλιοτραγουδησμενο Σακαφλια, αυτο οφειλεται στο οτι κανενας μας δεν εψαξε στο Ποινικο Μητρωο. Τα αποσπασματα ποινικου μητρωου παρεχονται μονον επειτα απο αιτηση του ενδιαφερομενου και ειναι αυστηρως προσωπικα.

Γιαυτο κανενας δικηγορος δεν μπορει να παρει αποσπασμα ποινικου μητρωου καποιου αντιδικου. Σημειωτεον πως ο ενδιαφερομενος μπορει να λαβει ενα αποσπασμα ποινικου μητρωου με τις σημαντικοτερες καταδικες του, ενω οι δικαστες εφοδιαζονται με πληρες ποινικο μητρωο του εκαστοτε κατηγορουμενου.

Οι πληροφοριες των αστυνομικων, που καταθετουν ως αμαρτυρες, ειναι ανευ αξιας. Κι ομως, οι δικαστες -απο δουλοπρεπεια εναντι της Αστυνομιας- δεχονται αυτες τις χαφιεδιστικες πληροφοριες. Δεν ξερουμε ουτε καν το ονομα του Σακαφλια, που αλλοι τον λενε Σακαβλια κι αλλοι Σαρκαφλια. Στα Ρεμπετικα εδημοσιευσα λιγα τραγουδια με πρωταγωνιστη τον Σακαφλια. Φαινεται πως, τα πρωτα τραγουδια για τον Σακαφλια ησανε αδεσποτα μουρμουρικα, πλασμενα απο αγνωστους μαγκες. Αργοτερα, ορισμενοι επωνυμοι λαϊκοι συνθετες εκυκλοφορησαν καναδυο δισκους με τραγουδια για τον θρυλικο Σακαφλια.

Τα τραγουδια για τον Σακαφλια θετουν μια σειρα ερωτηματα: ποιος ηταν ο Σακαφλιας, ποιος τον σκοτωσε; πως τον δολοφονησε; και γιατι τον σκοτωσε, και, που τον σκοτωσε; Στα τραγουδια για τον Σακαφλια αναφερονται τα Τρικαλα και τα Δυο Στενα. Καποιοι Τρικαλινοι μου ειπαν πως, τα Δυο Στενα ησανε δυο συγκλινοντα δρομακια στην Αγια Επισκεψη των Τρικαλων, κατω απο το καστρο. Δεν πολυπιστεψα αυτη την εκδοχη. Οταν βρισκομουνα στην φυλακη Τρικαλων προσπαθησα να διελευκανω το μυστηριο του Σακαφλια. Κοιμομουνα, τοτε, στην πρεσβεια της φυλακης, μαζι με νεους μαγκιτες και και γερους καταδικους. Στις 15.10.1969 (συμφωνα με τις σημειωσεις μου) μιλησα με τον δις-ισοβιτη Σωτηρη Γκογκο, που το 1924 ητανε στην ιδια φυλακη.

Ο Γκογκος υπηρξε αυτοπτης μαρτυρας της δολοφονιας του Σακαβλια -ετσι τον ελεγε. Ο Γκογκος μου περιεγραψε τον Σακαφλια σαν εναν ψηλο, καλοκαμωμενο, περηφανο μαγκα, περιπου τριαντα χρονων. Το ’69 ο Γκογκος ηταν εβδομηντα-εξ ετων. Εβγαζε την δευτερη ισοβια στολιζοντας και πουλωντας εικονες αγιων. Ηταν ενας σιχαμερος τυπος, που -περιεργως- εμενε στην πρεσβεια, δηλαδη σε ομαδικο κελι που ανηκε μονοπωλιακως στα Παιδια της Φαρας. Εν παση περιπτωσει, ο Γκογκος μου αφηγηθηκε οτι αιτια της δολοφονιας του Σακαφλια ητανε το βιδανιο της φυλακης. Βιδανιο λενε το κατακρατημα ποσοστων που κανει ο τσιριμπασης σ’ αυτους που παιζουν χαρτια η μπαρμπουτι, Συνηθως, καθε φυλακη ειχε εναν τσιριμπαση.

Φαινεται οτι ο Σακαφλιας σηκωσε κεφαλι, θελοντας ν’ αρπαξει το βιδανιο. Σε τετοιες περιπτωσεις οι αντιπαλοι λυνουν τη διαφορα τους με δυο τροπους: ειτε δολοφονουν τον εχθρο τους, χρησιμοποιωντας ως φονια εναν χαλια-μαγκα, ειτε εξαπολυουν εναντιον του μιαν ομαδα απο αλανια που πιανουν τον επιδοξο τσιριμπαση και τον καταγαμουν. Θα πρεπει να τονισω ιδιαιτερως αυτο που ηδη ειπα: στην τελικη μαχη μεταξυ δυο τσιριμπασηδων ξαποστελνουν ασημαντους μαγκες, για να ξεφτιλισουν εντελως το θυμα της επιθεσης. Γιαυτο την δολοφονια του Σακαφλια την ανελαβε ενας ηλικιωμενος αλανομαγκας, ο Αντωνιτσης.

Οσο για την λεξη βιδανιο (η γκανιοτα κ.λπ.) εχει και την σημασια: αποπιομα. Ο Ζαχος παρεχει καποιαν ευφανταστη ετυμολογια στη λεξη βιδανιο. Ας συμβουλευτει, σχετικως, τον Μπαμπινιωτη… Ο Αντωνιτσης σκοτωσε τον Σακαφλια με μιαν ουρα τηγανιου. Η ουρα του τηγανιου υπηρξε ενα τρομερο παραδοσιακο οπλο της φυλακης. Επαιρναν ενα τηγανι, εκοβαν τα τρια πριτσινια που στερεωναν την ουρα, και, μετα ακονιζαν την ουρα στις πλακες της φυλακης. Ο Σακαφλιας εμενε στον θαλαμο 9 (τουτεστιν στην Πρεσβεια). Καποιος πλησιασε απο την αυλη και φωναξε τον Σακαφλια για να του πει, δηθεν, κατι. Ο Σακαφλιας πηγε στο παραθυρο και εσκυψε, γιατι ο τοιχος της πρεσβειας ητανε πολυ χοντρος και το παραθυρο βρισκοτανε σε βαθουλωμα. Τοτε πηγε απο πισω του ο Αντωνιτσης και του καρφωσε την ουρα του τηγανιου στην πλατη. Η ουρα βγηκε απο το στηθος.

Ο Αντωνιτσης σκοτωσε τον Σακαφλια με ενα μονον χτυπημα. Το παραθυρο, οπου εγινε η δολοφονια, το σχεδιασα και το παρουσιασα στα Ρεμπετικα. Καθως μου εξηγησαν αλλοι γεροι καταδικοι, τα Δυο Στενα ησανε μεσα στη φυλακη Τρικαλων. Ετσι λεγανε δυο στενους διαδρομους αναμεσα στο κυριως κτιριο και τον ψηλο εξωτερικο τοιχο. Στα Δυο Στενα γινοντουσαν οι εκβιασμοι και τα καθαρισματα. Οι τραυματισμοι και οι φονοι επαιρναν κι εδιναν. Εκεινη την εποχη, στις σκοπιες φυλαγανε φανταροι. Οι φυλακες δεν εμπαιναν ποτε μες στη φυλακη. Μονον ο επιστατης εμπαινε στους θαλαμους.

Αργοτερα διαφοροι Πειραιωτες γεροντομαγκες μου ειπανε οτι, ο Σακαφλιας ητο ασικης, φιλος του ξακουστου νταη Νικου Σκριβανου. Ο Αντωνιτσης, γερος πια, γυρισε στον Πειραια, περιφρονουμενος απο ολους. Αυτοκτονησε, καπου ογδοντα χρονω, πηδωντας μπροστα σ’ ενα τρενο των ΣΠΑΠ. Τα ιδια μου αφηγηθηκε και ο Κωστας Αντωνακος, ενας καταδικος μανιατης χασισεμπορος, γνησιος γεροντομαγκας. Ο Αντωνακος μου τραγουδησε διαφορα παλια μουρμουρικα του τεκε. Μαλιστα, ο Αντωνακος, στις 17.7.1973, μου υπαγορευσε τους στιχους του Κουνα, μπεμπη, τον κεφτε σου / να φχαριστηθει ο τζες σου. Κι αυτος ο Αντωνακος ειχε μια φωτογραφια του Τσιτσανη στη Λαρισα. [Αν αναφερω, σημερα, ονοματα το κανω γιατι ολοι αυτοι εχουν πεθανει προ πολλου].

Ηλιας Πετροπουλος
Ελευθεροτυπια

Recommended For You