Ειδωλολατρεία των απομιμήσεων: Τι παίζει με τα αντίγραφα εικόνων που βγαίνουν σε τουρνέ ανά τη χώρα;

«Ο ευρηματικός ηγούμενος της Μονής Βατοπεδίου Εφραίμ, περιάγει αντίγραφα ενισχύοντας έτσι το αδιαφιλονίκητο πλέον προφίλ του. Είναι ο μαιτρ του είδους: πώς χρησιμοποιεί την Παναγία για να δοξάζεται εκείνος.»

Είδα αφίσα και στη Θεσσαλονίκη: Έρχεται μια νέα θαυματουργή εικόνα, οπότε όποιος πιστεύει και θέλει να λάβει τη θεία χάρη ας τρέξει. Μικρή λεπτομέρεια: Πρόκειται για αντίγραφο της εικόνας. Μην ενοχλείστε όμως. Απ’ το ολότελα καλή κι η Παναγιώταινα.

Ήδη με την περιφορά παντοφλών, ζωνών και άκυρων κομματακίων ρούχων (σχεδόν με τιμές αρχηγού κράτους) αναρωτιόταν κανείς αν οι εκκλησίες έχουν διολισθήσει χωρίς επιστροφή στην ειδωλολατρεία. Η δικαιολογία των πιστών που αρνούνταν τις κατηγορίες για ειδωλολατρεία ήταν πως «εμείς δεν λατρεύουμε το ύφασμα/ξύλο/παντόφλα αλλά αυτό που συμβολίζει» έχει μια λογική αλλά γεννά το ερώτημα γιατί κάποιος που αγαπά το Θεό του δεν μπορεί να τον δοξάζει κατευθείαν αλλά χρειάζεται βοηθητικά αξεσουάρ. Πόσω μάλλον δηλωμένα ψεύτικα.

Πρόσφατα, μια “Ιερή Παντόφλα” (ΜΟΝΟ η μία του ζευγαριού) ταξίδεψε στη Μονή Βατοπεδίου, μέσα στην ειδική θήκη της για να την φιλήσει/λατρέψει ο κόσμος. Που δεν είναι ειδωλολάτρης.

Τα αντίγραφα των εικόνων είναι ένα νέο επεισόδιο στο σίριαλ παραλογισμού, που επίσης περιλαμβάνει τη non-stop μεταφορά λειψάνων. Ο θεολόγος Παναγιώτης Ανδριόπουλος είχε πει πρόσφατα στο LIFO.gr πως «για την πρακτική της εγκαθίδρυσης αντιγράφων περιπύστων και θαυματουργών εικόνων, ας όψεται ο …ευρηματικός ηγούμενος της Μονής Βατοπεδίου Εφραίμ, ο οποίος λάνσαρε με μεγάλη επιτυχία τη νέα αυτή ατραξιόν. Περιάγει αντίγραφα ανά τας ρύμας και τας οδούς, ενισχύοντας έτσι το αδιαφιλονίκητο πλέον προφίλ του. Είναι ο μαιτρ του είδους: πώς χρησιμοποιεί την Παναγία για να δοξάζεται εκείνος.»

Είχε επίσης εξηγήσει τους λόγους που έχει πιάσει αυτή η μόδα:

«Η περιφορά λειψάνων σήμερα γίνεται:

– για λόγους οικονομικούς, δηλαδή να σπεύσουν να προσκυνήσουν οι πιστοί δίδοντας τον όβολό τους, και γι’ αυτό μια απλή περιδιάβαση στο ίντερνετ (στις σχετικές σελίδες) μας πείθει ότι πρόκειται για μια καθημερινή πρακτική πλέον σε όλη την Ελλάδα, Πρόκειται για …ενδημική νόσο.
– για λόγους επιρροής, με κορυφαίο παράδειγμα τον Βατοπαιδινό ηγούμενο Εφραίμ, ο οποίος με την Αγία Ζώνη και τα αντίγραφα των εικόνων της Μονής που κατασκευάζει, έχει π.χ. την εύνοια του Προέδρου Πούτιν αλλά και του Δήμου Βόλου, του οποίου θα ανακηρυχθεί επίτιμος δημότης (πρωτοφανές γεγονός για Αγιορείτη ηγούμενο).
– για λόγους πνευματικής χειραγώγησης των πιστών, οι οποίοι εθίζονται στα λείψανα, στα θαύματα, στις προφητείες και δεν μπαίνουν ποτέ στην ουσία του Χριστιανισμού, που είναι η αληθινή πνευματικότητα, η πίστη, η ελπίδα και η αγάπη.»

Ο περίφημος Εφραίμ, ηγούμενος της Μονής Βατοπεδίου

Να τι λέει τώρα ο θεολόγος κ. Ανδριόπουλος για αυτό που αποκαλεί “Φάμπρικα των Αντιγράφων Εικόνων”:

«Μέσα στο Νοέμβριο, που μόλις μας αποχαιρέτησε, ο …βιρτουόζος (και) στα αντίγραφα εικόνων Βατοπαιδινός Ηγούμενος Εφραίμ, περιόδευσε – εκτός της περιοδείας της Αγίας Ζώνης – σε Πειραιά και Τρίκαλα, δωρίζοντας δύο αντίγραφα της Παναγίας της Παραμυθίας, που φυλάσσεται στο Βατοπαίδι, τα οποία θα μείνουν μόνιμα σε ισάριθμους ναούς.

Αυτό σημαίνει πανηγυρικές υποδοχές (αρχές του τόπου, στρατός, μπάντες και τα τοιαύτα), ακολουθίες και αγρυπνίες (που σ’ αυτήν την περίπτωση είναι το απαραίτητο περιτύλιγμα) και τιμές …ατίμητες!

Φυσικά την εικόνα δεν την συνοδεύει ο Εφραίμ, αλλά ο Θεός, διότι όπως μας είπε ο Βατοπαιδινός Ηγούμενος “η εικόνα ήταν εκ Θεού να έρθει στα Τρίκαλα, ώστε να γίνει εδώ μεγάλο προσκύνημα.” (Δεν πιστεύω να υπονοεί ότι στον Πειραιά δεν «ήταν εκ Θεού», διότι θα θυμώσει με το δίκιο του ο άγιος Πειραιώς Σεραφείμ.)

Αλλά Εφραίμ χωρίς θαύματα δεν γίνεται, γίνεται; Έτσι, μας είπε στα Τρίκαλα: “Ήδη η Παναγία η Παραμυθία θαυματουργεί στη πόλη, όπως ήρθε μια γυναίκα σήμερα και μου είπε ένα περιστατικό, γι΄ αυτό και οι εφημέριοι του ναού πρέπει να αρχίζουν να γράφουν την ιστορία του ναού μετά την έλευση της εικόνας”.

Ο ναός πριν και μετά τον Εφραίμ, τον κομιστή! Ή καλύτερα μόνο μετά γιατί η εποχή πριν τον Εφραίμ είναι μη θαυματουργή, ενώ με αυτόν τα θαύματα αναβλύζουν από παντού.

Το καταπληκτικό είναι ότι η φάμπρικα των αντιγράφων δεν έχει τέλος και ο προγραμματισμός έχει βαθύ ορίζοντα, όπως μας αποκάλυψε ο Μητροπολίτης Τρίκκης κ. Χρυσόστομος, ο οποίος – όπως γράφτηκε – «φανερά συγκινημένος, ενημέρωσε τον λαό του Θεού ότι ο Γέροντας του χρόνου τέτοια ημέρα θα φέρει αντίγραφο από την Παναγία την Βηματάρισσα μόνιμα στα Τρίκαλα.»

Όμως, Σεβασμιώτατε, στο Βατοπαίδι οι θεομητορικές εικόνες είναι επτά! Η Παναγία η Βηματάρισσα ή Κτητόρισσα, η Παναγία η Παραμυθία, η Παναγία η Εσφαγμένη, η Παναγία η Αντιφωνήτρια, η Παναγία η Ελαιοβρύτισσα, η Παναγία η Πυροβοληθείσα και η Παναγία η Παντάνασσα. Άρα θα πρέπει να κάνετε …προϋπολογισμό επταετίας! Ένα αντίγραφο κάθε χρόνο. Κι έτσι θα είστε καλυμμένος…

Το ενδιαφέρον είναι ότι το αντίγραφο της εικόνας της Παναγίας της Παραμυθίας αποτελεί, λέει, «ευλαβική δωρεά του Ουκρανού κ. Ολέγκ Νατόσα, τον οποίο για να ευχαριστήσει ο κ. Χρυσόστομος, του απένειμε το αστέρι του Αγίου Βησσαρίωνος, που αποτελεί την υψίστη τιμή της Ιεράς Μητροπόλεως Τρίκκης».

Είναι πολύ ενδιαφέρον το γεγονός ότι ο Ηγούμενος Εφραίμ έχει …πρόχειρους κάμποσους Ρώσους ή Ουκρανούς δωρητές αντιγράφων Βατοπαιδινών εικόνων. Η παραγωγή είναι αστείρευτη, τη ευλαβική χορηγία της Αγίας Ρωσίας!

Άραγε δεν μένουν ενεοί και εκστατικοί προ αυτής της …ρασπουτινικής συλλήψεως του Εφραίμ οι επιστήμονες E. Ν. Τσιγαρίδας – Βιβή Χ. Παπαδημητρίου, οι οποίοι συνέγραψαν την θαυμάσια μελέτη «Θαυματουργικές εικόνες της Μονής Βατοπαιδίου και τα αντίγραφά τους»; Εκεί τα αντίγραφα δεν είναι σημερινής …ρωσικής κοπής, αλλά ιστορικά, του 17ου, του 18ου και του 19ου αιώνα.

Αλλά αυτό είναι θέμα που δεν ενδιαφέρει Μητροπολίτες σαν τον Τρίκκης ή τον Πατρών. Αυτοί αντίγραφο θέλουν κι ό,τι να ΄ναι. Απαραιτήτως, πάντως, θαυματουργό!»

http://www.lifo.gr