Σοφία Βέμπο: Μια ζωή σαν μυθιστόρημα. Ανεβαίνει στη σκηνή

Δεν «γεννήθηκε» τραγουδίστρια. Ενα από τα τέσσερα παιδιά του, καταγόμενου από την κωμόπουλη Τσαριτσάνη του νομού Λαρίσης, καπνεργάτη Αθανάσιου Μπέμπου, η μικρή ΄Εφη Μπέμπου ξεκίνησε να δουλεύει ταμίας στο κατάστημα «Φλωρία» του Βόλου. Παράλληλα της άρεσε η μουσική και αγοράζοντας μία κιθάρα άρχισε να εξασκείται σ’ αυτή με τη βοήθεια της φίλης της Μαρίτσας Χασάπη.

Τον Σεπτέμβριο του 1933 αποφάσισε να πάει στη Θεσσαλονίκη να βρει τον αδελφό της Τζώρτζη που σπούδαζε εκεί στον οποίο είχε καιρό να στείλει γράμμα. Έτσι παίρνοντας την κιθάρα της επιβιβάστηκε στο Α/Π «Κεφαλληνία» όπου στη διάρκεια του ταξιδιού της άρχισε με την κιθάρα της το τραγούδι.

Σε ελάχιστο χρόνο όλοι οι επιβάτες του πλοίου και το πλήρωμα βρίσκονταν γύρω της και την χειροκροτούσαν ενθουσιασμένοι από τη φωνή της. Αυτή θεωρητικά ήταν και η πρώτη δημόσια εμφάνιση της μετέπειτα Σοφίας Βέμπο. Σημειωτέον, το όνομα Βέμπο συμφώνησε να υιοθετήσει κάνοντας και τις απαραίτητες νόμιμες διαδικασίες επειδή έτσι (εσφαλμένα) είχε συνηθίσει να προφέρει το όνομά της το κοινό.

Η Εφη Μπέμπου γίνεται Σοφία Βέμπο
Η πρώτη της δουλειά ήταν στο θέατρο του Φώτη Σαμαρτζή όπου υπέγραψε συμβόλαιο 10.000 δραχμών το μήνα, αστρονομικό για την εποχή εκείνη για έναν τραγουδιστή και για μία θεατρική περίοδο. Σημειώνεται μάλιστα ότι στη παράσταση αυτή ο Πολ Νορ την βάπτισε καλλιτεχνικά Σοφία Βέμπο (αντί Έφη Μπέμπο). Από εκείνη την πρώτη παράσταση η καλλιτεχνική εξέλιξη της Σοφίας Βέμπο πλέον, υπήρξε αλματώδης. Η πρώτη ηχογράφηση τραγουδιών της Βέμπο έγιναν στην εταιρεία Παρλοφόν, μετά την αρχική άρνηση του Α. Βιτάλη, υπεύθυνου της εταιρείας Κολούμπια, με το αιτιολογικό ότι η φωνή της Βέμπο ξέφευγε από το καθιερωμένο τότε στυλ της λετζέρα σοπράνο. Όταν όμως αντελήφθη πόσο λάθος είχε από την μεγάλη επιτυχία που σημείωσε το «Μη ζητάς φιλιά» έσπευσε αμέσως στη Βέμπο και σύναψε συμβόλαιο μεγάλης περιόδου. Έτσι όλα τα επόμενα τραγούδια τα ηχογραφούσε η Κολούμπια σε δίσκους των 78 στροφών με πρώτο το «Σ’ αγαπώ», (των Κ. Νικολαΐδη και Κ. Γιαννίδη), που είχε ομοίως τεράστια επιτυχία. Το ίδιο έτος (1934) ακολούθησε και το τραγούδι «Για το φιλί σου το στερνό».

Στην αυγή της Κατοχής
Το 1940 ανέτειλε με τα σύννεφα του πολέμου, πολλές χώρες ήδη έχουν καταληφθεί από τις δυνάμεις του άξονα. Στην Ελλάδα σημειώνονται οι πρώτες παραβιάσεις του εθνικού εναέριου χώρου από ιταλικά αεροπλάνα. Τον Ιανουάριο στο θέατρο Μουντιάλ έχει ανέβει η επιθεώρηση «Παύσατε πυρ» όπου η Σ. Βέμπο τραγουδά τη νέα της επιτυχία «Το καινούργιο φεγγάρι» (των Α. Σακελάριου και Γ. Κυπαρίσση) . Σημειώνεται ότι το ίδιο ακριβώς συνέβη αργότερα και με το τραγούδι «Ανακασιά».

Η έκρηξη στην καριέρα της
Στις 28 Οκτωβρίου 1940 στις 10.00 ώρα που θα συνέχιζε το ραδιοφωνικό πρόγραμμα του Ζαππείου με αναμετάδοση τραγουδιών της Σ. Βέμπο, ο εκφωνητής Κώστας Σταυρόπουλος διακόπτει τη ροή του προγράμματος και προβαίνει στην ιστορική εκείνη ανακοίνωση της επίθεσης των ιταλικών δυνάμεων κατά της Ελλάδας και την άμυνα των ημετέρων. Ο Ελληνοϊταλικός πόλεμος είχε αρχίσει.Η έκρηξη στην καριέρα της ήρθε με την κήρυξη του πολέμου. Τότε, όλες οι επιθεωρήσεις προσάρμοσαν τη θεματική τους στην πολεμική επικαιρότητα και τα τραγούδια επαναγράφονται με πατριωτικούς στίχους. Η Βέμπο τραγουδά σατιρικά και πολεμικά τραγούδια και γίνεται η εθνική φωνή που εμψυχώνει τους Έλληνες στρατιώτες στο μέτωπο και συγκλονίζει το πανελλήνιο. Την ίδια εποχή, σε μία συμβολική πράξη, προσφέρει στο Ελληνικό Ναυτικό 2.000 χρυσές λίρες. Με την είσοδο των ναζιστικών στρατευμάτων στην Αθήνα φυγαδεύεται μεταμφιεσμένη σε καλόγρια στη Μέση Ανατολή όπου συνεχίζει να τραγουδά για τα εκεί ελληνικά και συμμαχικά στρατεύματα.

Τα μεταπολεμικά χρόνια
Το 1949 απόκτησε δική της θεατρική στέγη στο Μεταξουργείο το «Θέατρον Βέμπο». Μετά από μακροχρόνιο δεσμό με το Μίμη Τραϊφόρο παντρεύτηκαν τελικά το 1957 ένας δεσμός πολυκύμαντος που διήρκεσε μέχρι το θάνατό της και υπήρξε καταλυτικός για τη μεγάλη ερμηνεύτρια. Στα μέσα της δεκαετίας του ’60 αραιώνει τις θεατρικές εμφανίσεις της, τις οποίες σταματά οριστικά στις αρχές της επόμενης δεκαετίας. Τη βραδιά του Πολυτεχνείου η Βέμπο ανοίγει το σπίτι της και κρύβει φοιτητές τους οποίους αρνείται να παραδώσει όταν η ασφάλεια χτυπά την πόρτα της. Η εμφάνισή της στην εκδήλωση που πραγματοποιήθηκε στο Καλλιμάρμαρο για την επάνοδο της Δημοκρατίας, τραγουδώντας:/ Παιδιά της Ελλάδος παιδιά και τα τανκς γονάτισαν κείνη τη βραδιά…, ήρθε να απαλύνει τις θλιβερές εντυπώσεις από την παρουσία της πάνω στα κακόγουστα άρματα στις φιέστες των συνταγματαρχών λίγα χρόνια πριν στον ίδιο χώρο. Πέθανε από εγκεφαλικό επεισόδιο στις 11 Μαρτίου 1978 και η κηδεία της μετατράπηκε σε ένα πάνδημο συλλαλητήριο. Η Τραγουδίστρια της Νίκης αποθεώνεται εκείνη τη μέρα από τον ελληνικό λαό που τη θεωρούσε ηρωίδα του. (Με πληροφορίες από τη Βικιπαίδεια)

Η ζωή της Σοφίας Βέμπο στη σκηνή
Η ταραχώδης ζωή της Σοφία Βέμπο «της δικής μας Σοφίας», μέσα απο δικές της διηγήσεις και νοσταλγικές αναπολήσει σε κείμενα της Τάνιας Χαροκόπου και σκηνοθεσία Μενέλαου Τζαβέλλα, θα ζωντανέψει επι σκηνής, στον Πολυχώρο Πολιτισμού Αθηναΐς, απο την Παρασκευή 2 Φεβρουαρίου, σαράντα χρόνια μετά απο το τελευταίο της ταξίδι … Ποια ήταν, όμως, η «Τραγουδίστρια της Νίκης». Κατά την διάρκεια των παραστάσεων, το Αρχείο Ελληνικών Γραμμάτων ‘’Γεώργιος Λεβιθόπουλος θα παρουσιάζει μία μεγάλη έκθεση με το προσωπικό Αρχείο της θρυλικής τραγουδίστριας της Νίκης και του συνοδοιπόρου της στην ζωή και στο θέατρο, θεατρικού συγγραφέα και στιχουργού Μίμη Τραϊφόρου, στην επιβλητική Μουσειακή αίθουσα του Πολυχώρου ‘’Αθηναΐς’’, με τίτλο ‘’ Σ’ αγαπώ και μ’ αρέσει η ζωή’’, που ήταν ένα από τα ωραιότερα και αξέχαστα ερωτικά τραγούδια της Σοφίας Βέμπο σε στίχους του αχώριστου συντρόφου της Μίμη Τραϊφόρου. Πρωτότυπες επιστολές σημειώματα, τραγούδια, στίχοι, θεατρικά έργα, φωτογραφικό υλικό, παρτιτούρες, χειρόγραφα ημερολόγια και πολλά άλλα αυθεντικά ντοκουμέντα από την καλλιτεχνική και προσωπική ζωή του σπουδαίου θεατρικού ζευγαριού θα δουν για πρώτη φορά το φώς της δημοσιότητας.

Διανομή:
Γεωργία Ζώη
Ηλίας Μιχαήλ
Σπύρος Νίκας (ακορντεόν)

Συντελεστές:
Κείμενο: Τάνια Χαροκόπου
Σκηνοθεσία: Μενέλαος Τζαβέλλας
Καλλιτεχνικός σχεδιασμός (σκηνικά – κοστούμια): Ανθή Πετρουλάκη
Μουσική επιμέλεια: Χρήστος Δήμας
Βοηθός σκηνοθέτη: Τάνια Χαροκόπου
Φωτογραφίες – Video art: Δημήτρης Καραντινόπουλος

Info:

«Σοφία σε θυμάμαι»
της Τάνιας Χαροκόπου
σε σκηνοθεσία Μενέλαου Τζαβέλλα

Απο Παρασκευή 2 Φεβρουρίου 2018
και κάθε Παρασκευή και Σάββατο


... αν σας άρεσε το άρθρο μοιραστείτε το με τους φίλους σας απλά πατώντας Like ...

Γράψου στο NewsLetter για να μην χάνεις κανένα μας άρθρο